از غدیر تا الغدیر

ضمن تبریک فرارسیدن عید بزرگ غدیر توجه مخاطبان ارجمند را به فرازهایی از دیدگاه‌های پرچمدار غدیر در خصوص این روز خدایی و نیز کتاب شریف الغدیر جلب می‌کنیم.

* الغدیر کتاب استدلال

متکلّمین شیعه، هریک در زمان خود، مثل خورشید تابناکى مى‏درخشیدند و کسى نمى‏توانست به آن‏ها بگوید «شما منطقتان ضعیف است.» این متکلّمین، چه از زمان ائمه علیهم‏السّلام- مثل «مؤمن طاق» و «هشام بن حکم»- چه بعد از ائمّه، علیهم‏السّلام- مثل «بنى نوبخت» و «شیخ مفید»- و چه در زمانهاى بعد- مثل مرحوم «علامه‏ى حلّى»- فراوان بوده‏اند. ما اهل منطق و استدلالیم. شما ببینید در باره‏ى مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوى‏اى نوشته شده است! کتابهاى مرحوم «شرف الدّین» و نیز «الغدیرِ» مرحوم «علّامه امینى» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتون‏آرمه و مستحکم است.‏

(بیانات در جمع روحانیون استان «کهکیلویه و بویراحمد» در آستانه‏ى ماه محرّم‏17/ 03/ 1373)

* الغدیر موجب وحدت امت اسلامی

مرحوم شهید مطهرى (رضوان اللّه علیه) قبل از انقلاب یک مقاله‏ى مفصلى در باره‏ى کتاب «الغدیر» علامه‏ى امینى نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه‏ى امینى، وسیله‏ى وحدت مسلمین است. بعضى خیال مى‏کردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‏ى افتراق بشود. ایشان مى‏گوید اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه‏ى وحدت دنیاى اسلام است. برادران اهل سنت ما هم مى‏توانند در یک محیط خالى از پیش‏داورى به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا مى‏پذیرند، یا نمى‏پذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه‏ى غدیر هیچ‏گونه جنگ و دعواى بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمى‏آورد و اختلافات را ایجاب نمى‏کند. براى شیعیان هم همین‏طور است. شیعیان هم خدا را شکر کنند که از طرف پروردگار به نعمت این اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهایى هم که این حقیقت را قبول نکردند، یا مراجعه نکردند، یا اطلاع ندارند و یا نتوانستند ذهنهایشان را قانع کنند، آن‏ها هم اعتقادى ندارند. این، اختلاف و درگیرى را ایجاب نمى‏کند.امروز اصرار استکبار در دنیاى اسلام بر ایجاد تفرقه است. راه‏هاى دیگر را رفتند؛ اما ناکام ماندند.

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اقشار مختلف مردم قم در سالروز عید سعید غدیر خم 18/ 10/ 1385)

* شهر الولایه

علت ‌اهمیت‌ عید غدیر، مسأله‌ی ‌ولایت ‌است‌. در این ‌ماه‌ ـ ذی‌حجه‌الحرام‌ـ هم‌ عید غدیر را داریم ‌و هم ‌روز مباهله ‌را که ‌آن‌ هم‌ اشاره‌ی‌ روشنی‌ به ‌مسأله‌ی‌ ولایت‌ است‌. به ‌خاطر این‌ دو خاطره‌ ـ که ‌هر دو مربوط به ‌ولایت‌ است‌ـ بعضی‌ از بزرگان‌، این ‌ماه ‌را "شهرالولایه‌" و افضل ‌ماهها دانسته‌اند.

(جمعی ‌از مسؤولان ‌و مدیران ‌سازمان ‌مسکن 04/11/1368)

* عیدی بزرگتر از سایر اعیاد

عید غدیر، حقیقتا یکی ‌از عظیمترین ‌اعیاد اسلامی‌ است‌ و بنا بر بعضی‌ از روایات‌، بزرگتر از اعیاد دیگر است‌ و در این ‌باب ‌که ‌فضیلت‌ عید غدیر نسبت ‌به ‌دیگر اعیاد، چه ‌قدر افزونتر است‌، روایات ‌معتبری ‌هم ‌داریم‌.

(جمعی ‌از مسؤولان‌ و مدیران ‌سازمان‌ مسکن ‌ 04/11/1368)

*مفهوم حقیقی غدیر

اگر ما هم بخواهیم حقیقتاً از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. بزرگ‏ترین نمونه این است که هرچه بتوانیم، استقرار عدل کنیم. چون دامنه عدالت نامحدود است.

هرچه بتوانیم عدل را در جامعه بیشتر مستقر کنیم، شباهت ما به امیرالمؤمنین و تمسک ما به ولایت آن بزرگوار بیشتر خواهد شد.

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام به مناسبت عید غدیر خم 1/12/1381‏)

* از برکات غدیر

اگر ملتها، قطع‌نظر از مذاهب ‌و ادیانی‌ که ‌بر آنها حاکم ‌است‌، بخواهند راه‌ سعادت ‌را پیدا کنند، باید به‌ ولایت ‌اسلامی ‌برگردند.

البته‌ این‌ ولایت ‌اسلامی ‌به‌شکل‌ کامل‌، در یک ‌جامعه‌ی ‌اسلامی‌ عملی‌ است‌; چون ‌ولایت‌ بر اساس‌ ارزشهای‌ اسلامی‌ـ یعنی ‌عدالت ‌اسلامی‌، علم ‌اسلامی‌ و دین ‌اسلامی‌ـ است‌; اما به ‌شکل ‌غیر کامل‌، در همه‌ی ‌ملتها و در میان ‌همه‌ی ‌جوامع‌ عملی ‌است‌. اگر می‌خواهند کسی‌ را به ‌عنوان‌ رهبر و حاکم ‌بر جامعه ‌انتخاب ‌کنند، سراغ‌ آن‌ کسی ‌که ‌سرمایه‌داران‌ معرفی می‌کنند، نروند; سراغ ‌پارساترین‌ و پاکترین‌ و بی‌اعتناترین ‌انسانها به ‌دنیا بروند; آن ‌کسی‌ که ‌قدرت‌ را سرمایه‌ی ‌شخصی ‌خود به ‌حساب‌ نمی‌آورد و از آن ‌برای‌ سود شخصی ‌خویش ‌استفاده ‌نمی‌کند.

این‌، رشحه‌یی ‌از رشحات‌ ولایت‌ در اسلام ‌است‌ و دمکراسی های ‌جاری ‌عالم ‌از آن ‌بی‌نصیبند. این‌، از برکات‌ اسلام ‌است‌. لذا از اول ‌انقلاب ‌هم ‌همین ‌عنوان‌ ولایت‌ و ولایت‌فقیه‌ـ که ‌دو مفهوم‌ است‌; یکی‌ خود مفهوم ‌ولایت‌، یکی‌ این‌ که ‌این ‌ولایت ‌متعلق ‌به ‌فقیه‌ و دین‌شناس ‌و عالم‌ دین‌ است‌ـ از طرف ‌کسانی‌ که ‌در حقیقت ‌تحمل ‌این ‌بافت ‌ارزشی ‌کامل‌ را نمی‌توانستند و نمی‌توانند بکنند، مورد تعرض ‌شدید قرار گرفت‌. امروز هم‌ همین ‌طور است‌. خوشبختانه ‌مردم ‌این‌ راه ‌را شناخته‌اند. این‌، از برکات ‌غدیر و اسلام ‌و زندگی ‌امیرالمؤمنین ‌و نیز حکومت‌ کوتاه ‌آن ‌بزرگوار است‌.

(سخنرانی ‌در دیدار با مسؤولان ‌و کارگزاران‌ نظام‌ جمهوری ‌اسلامی ‌ایران‌، به مناسبت‌ عید سعید غدیر 4/10/1370)

*ایستادگی بر معیار های غدیر

ایستادگى شما، دنیایى را وادار کرد که در مقابل ظلم وجور و زورگویى استکبار بایستند. دنیا این ‏طور نبود! تنها علاج، در مقابل ظلم و تعدّى و تجاوز و نامردمى استکبار، عبارت است از ایستادگى و پایدارى روى همان معیارها و میزانهایى که غدیر، سمبل و رمز واقعى آن است؛ یعنى عدالت؛ تلاش براى خدا؛ ارزش دادن به تقوا و جهاد فى‏سبیل‏اللَّه. ایستادگى بر روى این معیارهاست که خواهد توانست این راه را در مقابل ملت ایران، بازهم، بازتر و هموارتر کند.

(بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام، به مناسبت عید غدیر خم 30/3/1371)

*درس غدیر در دو قلمرو اساسی

بدون شک روز «عید غدیر» اهمیت بسیارى دارد. در روایات ما وارد شده که عظمت این روز، حتى از روز «عید فطر» و روز «عید قربان» هم بیشتر است. نه این‏که از اهمیت آن دو عید عظیم اسلامى چیزى کم بشود، بلکه به خاطر این‏که این عید حاوى یک مضمون والاتر است. اهمیت این عیدى که طبق روایات ما برترین اعیاد است، در همین است که متضمن موضوع ولایت است. شاید بتوان گفت که هدف از همه زحماتى که پیغمبراکرم و بزرگان دین و انبیاء الهى علیهم‏الصّلاةوالسّلام، متحمّل شده‏اند، استقرار ولایت الهى بوده است. گویا در روایتى از امام صادق علیه‏الصّلاةوالسّلام است که در مقام هدف جهاد فى سبیل‏اللَّه - مجموعه تلاشهایى که براى دین مى‏شود - فرموده‏اند: «لیخرج الناس من عبادة العبید الى عبادت اللَّه و من ولایت العبید الى ولایت اللَّه.» هدف این است که انسانها را از ولایت بندگان و بردگان - با معناى وسیعى که این کلمه دارد - خارج سازند و به ولایت‏اللَّه نائل کنند.

(بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار مسؤولان کشورى و لشکرى، به مناسبت «عید غدیر» 19/3/1372)

* الغدیر در کلام شهید مطهری

علامه بزرگوار آیت‏اللَّه امینى، مؤلف جلیل‏القدر الغدیر، از کدام دسته است و چگونه مى‏اندیشیده است؟ آیا ایشان وحدت و اتحاد مسلمین را تنها در دایره تشیع قابل قبول مى‏دانسته‏اند، یا دایره اخوّت اسلامى را وسیعتر مى‏دانسته و معتقد بوده‏اند اسلام که با اقرار و اذعان به شهادتین محقق مى‏شود، خواه ناخواه حقوقى را به عنوان حق مسلمان بر مسلمان ایجاد مى‏کند و صله اخوّت و برادرى که در قرآن به آن تصریح شده، میان همه مسلمین محفوظ است.

علامه امینى به این نکته که لازم است نظر خود را در این موضوع روشن کنند و اینکه نقش الغدیر در وحدت اسلامى چیست، آیا مثبت است یا منفى، خود کاملًا توجه داشته‏اند و براى اینکه از طرف معترضان- اعمّ از آنان که در جبهه مخالف خودنمایى مى‏کنند و آنهایى که در جبهه موافق خود را جا زده‏اند- مورد سوء استفاده واقع نشود، نظر خود را مکرّر توضیح داده و روشن کرده‏اند.

علامه امینى طرفدار وحدت اسلامى هستند و با نظرى وسیع و روشن‏بینانه بدان مى‏نگرند. معظم‏له در فرصتهاى مختلف در مجلدات الغدیر این مسئله را طرح کرده‏اند.

(مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏25، ص: 29)

/ 0 نظر / 16 بازدید